fbpx

GIVEAWAYS

Att marknadsföra sig med Giveaways och presentreklam är idag ett nästan glömt, men väldigt effektivt sätt att sprida sitt varumärke. Oavsett vilken typ av marknadsföring man väljer att göra, så är reklamgåvan ett fantastiskt komplement. För alla älskar ju det som är gratis och ingen tackar nej till en gåva. Även om dina reklamgåvor har en logotyp eller en slogan på sig så skapar gåvor en positiv känsla hos mottagaren. Om det är rätt typ av profilprodukt med en bra kvalitet så kan den sprida och påminna om ditt varumärke varje gång man ser den. Ett exempel kan vara en penna eller kaffekopp med logotyp som finns på skrivbordet. Så länge den används kommer den att påminna och göra reklam för ditt företag. Det är dock väldigt viktigt att välja produkter med hög kvalitet då man inte vill bli förknippad med produkter som går sönder eller inte fungerar bra.

Giveaway mugg och penna

Presentreklam, giveaways, reklamgåvor... kärt barn har många namn!

Giveaway Powerbank
Giveaway Reflexväst

Företagsgåvor – Vad bör man tänka på? 

Syftet med giveaways är ju faktiskt att man vill bygga sitt företags närvaro hos befintliga och potentiella kunder. Det är därför viktigt att man funderar lite på följande:

Vem är min målgrupp/mottagare?

Har du en matbutik så faller det sig naturligt att ge bort kundvagnspolletter. Helt enkelt för att dina kunder är i faktiskt behov av en kundvagn. Att den även knyter an till din verksamhet gör den till ett ännu bättre val.

Vad är syftet med min gåva?

Är gåvan till för att stärka befintliga kundkontakter?
Kanske vill du med en gåva tacka för gott samarbete under året. Ett tips är då att, om möjligt, leverera gåvan personligen. På det sättet stärker du banden ytterligare samtidigt som du kanske kommer därifrån med ytterligare en order. Är det en viktig kund eller en som du vill öka samarbetet med? Då bör du kanske satsa på en högre prisklass. Kanske ett fint knivset?

Vill du attrahera nya kunder och sprida ditt varumärke lite bredare?
Satsa då på en bredare gåva som du kan dela ut i lite större mängder. Om det är vinter kanske du ska dela ut isskrapor med din logo på? Kanske en miljökasse till när folk handlar med ett budskap om hur du tänker på miljön? Säljer du tyger och inredning kanske ett litet syset skulle kunna passa?

Vilken känsla ska min gåva ge och passar den med hur vill jag som företag uppfattas?
Är du ett företag som vill uppfattas som roligt och uppsluppet kanske du ska välja presentreklam som ger just den känslan. Något som är kul och kanske lite udda. Är du däremot en redovisningsbyrå så kanske man ska satsa på något seriösare som passar ditt företag. En snygg miniräknare till exempel.

Några slutliga tips…

Ofta vill man ju både vårda sina befintliga kontakter och skapa nya kunder. Varför inte ta fram giveaways i olika prisklasser som du kan dela ut beroende på var i relationen ni befinner er just nu. En variant för att bygga varumärke och närvaro som man kan dela ut mer frekvent. Och en annan variant för de kunder eller prospects som du verkligen vill göra affärer med just nu, i en högre exklusivare prisklass.

Se till att köpa saker med kvalitet!
Att ge bort något som går sönder eller som inte passar till målgruppen är pengar rakt ner i soptunnan. Satsa hellre på en lite högre prisklass så att du inte förknippas med produkter som inte håller måttet.

Giveaways är effektiv marknadsföring om man gör rätt!

Våra leverantörer inom presentreklam. Klicka för att se katalogerna.